Dieta dla kobiet w ciąży. Co jeść, a czego nie jeść?

Dieta dla kobiet w ciąży

Ciąża jest niewątpliwie dużym wysiłkiem dla organizmu kobiety, niezależnie od jej wieku. Niemniej w zawsze w tym czasie należy się odżywiać ze szczególną starannością, a przede wszystkim – nie przesadzać. Podczas ciąży nie trzeba jeść za dwoje. To pierwsza i najważniejsza zasada, która przełamuje od dawna panujące przekonanie, że trzeba w ciąży dużo więcej jeść. Kobieta ma większy apetyt. Należy uważać ma to, jakie produkty spożywamy.

Co można jeść w ciąży

Jemy wszystko, częściej a mniej. Jedzenie powinno być urozmaicone i różnorodne. Szczególnie w pierwszym trymestrze, gdy dominują nudności i brak apetytu.

Wówczas należy sobie robić „niespodzianki” jedzeniowe. Przygotowywać ulubione potrawy, aby zapewnić organizmowi dzienną porcję kalorii i witamin. Najlepiej przygotowywać – jeśli to możliwe – pięć posiłków dziennie i jeść o regularnych porach. Zawsze o tych samych. Pomoże to ustrzec się przed napadami głodu i „zachciankami”. Organizm przyzwyczai się do tego, że zaraz znowu dostanie swoją porcję pożywienia i przestaje potrzebować „nietypowych smaków” , jak kiszone ogórki czy śledzie, i olbrzymich porcji.

Dieta warzywna dla kobiet w ciąży

Dużo warzyw

Trzeba dostarczać sobie wielu witamin, a więc dieta powinna być wielowarzywna.

Z ilością warzyw właściwie nie można przesadzić. Im więcej, tym lepiej. Kawałek czerwonej papryki zjadany na surowo, dostarcza organizmowi całodziennej dawki witaminy C. Z mięsem jest nieco inaczej – 100 g mięsa czy ryby dostarcza odpowiedniej dawki białka (20 g). Spożywanie większych porcji nie gwarantuje lepszego przyswajania składników odżywczych, ale zapewnia odkładanie ich „na potem” i gromadzenia tłuszczu.

Czego nie jeść w ciąży

Nie jemy ciast, czekolady w dużej ilości, czy słodyczy, żywności wysoko przetworzonej, jak chipsy czy zupy w proszku.

Cukier potrzebny jest w minimalnych ilościach, które są dostarczane organizmowi w innych pokarmach, nie bezpośrednio w cukrze. Są substancje, które nie powinny w ogóle być spożywane np. cukier prosty (glukoza, sacharoza) oraz izomery trans kwasów tłuszczowych. No i oczywiście, nie pijemy alkoholu. Ani w ciąży, ani podczas karmienia.

Co jeść w ciąży

Dużo płynów

Pijemy za to dużo soków świeżo wyciskanych. Tych owocowych i warzywnych. Dla kobiet w ciąży odpowiednia jest woda mineralna nisko sodowa. Trzeba dostarczać organizmowi codziennie 1,5-2 litry płynów. Kawy, herbaty czy zupy nie możemy wliczać do zalecanej porcji wody, to dodatki smakowe czy urozmaicenie diety, natomiast woda jest podstawowym źródłem płynu.

Dieta dla kobiet w ciąży. Co jeść, a czego nie jeść?
4 (80%) 7 razy ocenione
2 komentarze to “Dieta dla kobiet w ciąży. Co jeść, a czego nie jeść?”
  1. basia materla 26 sierpnia 2017
  2. katarzyna 13 września 2017

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *