Dieta dla kobiet w ciąży. Co jeść, a czego nie jeść?

Dieta dla kobiet w ciąży

Ciąża jest niewątpliwie dużym wysiłkiem dla organizmu kobiety, niezależnie od jej wieku. Niemniej w zawsze w tym czasie należy się odżywiać ze szczególną starannością, a przede wszystkim – nie przesadzać. Podczas ciąży nie trzeba jeść za dwoje. To pierwsza i najważniejsza zasada, która przełamuje od dawna panujące przekonanie, że trzeba w ciąży dużo więcej jeść. Kobieta ma większy apetyt. Należy uważać ma to, jakie produkty spożywamy.

Co można jeść w ciąży

Jemy wszystko, częściej a mniej. Jedzenie powinno być urozmaicone i różnorodne. Szczególnie w pierwszym trymestrze, gdy dominują nudności i brak apetytu.

Wówczas należy sobie robić „niespodzianki” jedzeniowe. Przygotowywać ulubione potrawy, aby zapewnić organizmowi dzienną porcję kalorii i witamin. Najlepiej przygotowywać – jeśli to możliwe – pięć posiłków dziennie i jeść o regularnych porach. Zawsze o tych samych. Pomoże to ustrzec się przed napadami głodu i „zachciankami”. Organizm przyzwyczai się do tego, że zaraz znowu dostanie swoją porcję pożywienia i przestaje potrzebować „nietypowych smaków” , jak kiszone ogórki czy śledzie, i olbrzymich porcji.

Dieta warzywna dla kobiet w ciąży

Dużo warzyw

Trzeba dostarczać sobie wielu witamin, a więc dieta powinna być wielowarzywna.

Z ilością warzyw właściwie nie można przesadzić. Im więcej, tym lepiej. Kawałek czerwonej papryki zjadany na surowo, dostarcza organizmowi całodziennej dawki witaminy C. Z mięsem jest nieco inaczej – 100 g mięsa czy ryby dostarcza odpowiedniej dawki białka (20 g). Spożywanie większych porcji nie gwarantuje lepszego przyswajania składników odżywczych, ale zapewnia odkładanie ich „na potem” i gromadzenia tłuszczu.

Czego nie jeść w ciąży

Nie jemy ciast, czekolady w dużej ilości, czy słodyczy, żywności wysoko przetworzonej, jak chipsy czy zupy w proszku.

Cukier potrzebny jest w minimalnych ilościach, które są dostarczane organizmowi w innych pokarmach, nie bezpośrednio w cukrze. Są substancje, które nie powinny w ogóle być spożywane np. cukier prosty (glukoza, sacharoza) oraz izomery trans kwasów tłuszczowych. No i oczywiście, nie pijemy alkoholu. Ani w ciąży, ani podczas karmienia.

Co jeść w ciąży

Dużo płynów

Pijemy za to dużo soków świeżo wyciskanych. Tych owocowych i warzywnych. Dla kobiet w ciąży odpowiednia jest woda mineralna nisko sodowa. Trzeba dostarczać organizmowi codziennie 1,5-2 litry płynów. Kawy, herbaty czy zupy nie możemy wliczać do zalecanej porcji wody, to dodatki smakowe czy urozmaicenie diety, natomiast woda jest podstawowym źródłem płynu.

Dieta dla kobiet w ciąży. Co jeść, a czego nie jeść?
4 (80%) 7 razy ocenione
3 komentarze to “Dieta dla kobiet w ciąży. Co jeść, a czego nie jeść?”
  1. basia materla 26 sierpnia 2017
  2. katarzyna 13 września 2017
  3. Julia 25 stycznia 2018

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *